کارگاه تخصصی مدیران کل، روسای ادارات و کارشناسان سازمان مرکزی دانشگاه با نمایندگان دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن در دومین روز نشست تخصصی بین المللی تربیت معلم
در ادامه برنامه حضور اساتید ژاپنی در دانشگاه فرهنگیان، یکشنبه 15/07/1397 کارگاه تخصصی با حضور معاونین، مدیران کل، معاونین مدیران کل و کارشناسان سه معاونت (پژوهش و فناوری، آموزش و تحصیلات تکمیلی، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت) در سالن شهید باهنر سازمان مرکزی برگزار شد.
حاضران فرصت یافتند تا در این کارگاه پرسش های تخصصی حوزه خود را با اساتید دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن مطرح نمایند. در این کارگاه که در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد، حاضران و اساتید در گفتگوی صمیمی به پرسش و پاسخ با پرداختند.
پروفسور کراماتو و پروفسور کیتانو در پاسخ به پرسش ها بیان کردند که 11 دانشگاه به صورت تخصصی در زمینه تربیت معلم در ژاپن فعالیت دارند و دانشگاه های بسیاری هم دارای دپارتمان های تربیت معلم هستند. دانشگاه ها در کشور ژاپن در سه دسته قرار می گیرند که دانشگاه های پژوهش محور مهمترین آنها محسوب می شوند.
در این نشست کارگاهی نمایندگان معاونت های دانشگاه مباحث متنوعی را با اساتید دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی در زمینه تربیت معلم در ژاپن طرح کردند که عبارتند از:
- عوامل تاثیرگذار بر بازنگری برنامه های درسی تربیت معلم
- شاخص های سنجش و ارزیابی برنامه های تربیت معلم
- روش های ارزیابی صلاحیت های علمی دانشجویان
- چگونگی ارتباط تئوری و عمل در فرایند تربیت معلم
- ساختار برنامه درسی تربیت معلم
- سطوح بازنگری برنامه های تربیت معلم
- ساختار برنامه های تربیت معلم
- فرایندهای طی شده در جهت ایجاد پویایی و روزآمد نمودن برنامه های درسی
- نظام تضمین کیفیت فرایند آموزش دانشجویان در دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی
- ملاک های انتخاب مدارس جهت حضور دانشجومعلمان جهت طی دوره کارورزی
- روند گزینش دانشجومعلمان جهت بر عهده گرفتن وظایف مدیریتی در مدارس
- برنامه های دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن برای توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی
- شاخص های جذب و پذیرش دانشجویان در دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی
- روش های ترویج باور به اهمیت و جایگاه معلمی در میان دانشجومعلمان
- مولفه های موثر بر ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی
- نظارت درونی و بیرونی نظام تربیت معلم دانشگاه آیچی
- شاخص های کلیدی عملکرد در دانشگاه آیچی
- صلاحیت های حرفه ای معلمان و دانشجومعلمان در کشور ژاپن
- سازوکارهای ارزشیابی دوره های تربیت معلم و کسب مهارت معلمی
- مدل های مورد استفاده در ژاپن برای ارتقای شایستگی های کارکنان
- مدل های سنجش اثربخشی دوره های آموزش کارکنان هیات علمی و غیر هیات علمی